Wskazówki tworzenia testów z matematyki

Trzy wskazówki dotyczące tworzenia testów z matematyki na poziomie podstawowym

Podstawowe testy z matematyki stanowią istotną część procesu oceniania. Bez informacji zawartych w testach nauczyciele nie są w stanie dokładnie określić, czy uczniowie rozumieją lub zachowują materiał, którego uczą się na zajęciach.

Ponieważ wyniki testów są tak ważne, zaprojektowanie odpowiednich testów do oceny postępów uczniów ma ogromne znaczenie. Jak więc nauczyciele powinni opracowywać podstawowe testy z matematyki, które trafnie mierzą sukces lub porażkę w nauce uczniów? Oto trzy wskazówki dotyczące testów z matematyki.

Zademonstruj arytmetykę poprzez pokazywanie i opowiadanie

Uczniowie klas początkowych zazwyczaj uczą się w sposób konkretny i często potrafią zrozumieć pojęcia w sposób praktyczny, nawet jeśli nie są w stanie dokładnie wyrazić ich werbalnie. Jeśli to tylko możliwe, pozwól uczniom pokazać, czego się nauczyli, używając fizycznych, a nawet wirtualnych rekwizytów. Na przykład uczniowie mogą zademonstrować swoje zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych, dodając lub odejmując obiekty z grupy lub konstruując podstawowe obiekty geometryczne na papierze, słomkach lub patyczkach higienicznych.

Do sprawdzania rozumienia matematyki przez poszczególnych uczniów można wykorzystać nawet interaktywne gry komputerowe. Wiele tego typu gier jest dostępnych za darmo w Internecie.

Używaj testów czasowych i nieczasowych, aby rozwijać umiejętności matematyczne

Umiejętności matematyczne można z grubsza podzielić na dwie części – rozwiązywanie problemów i zapamiętywanie. Obie umiejętności są równie cenne. Analityczna, nastawiona na rozwiązywanie problemów strona matematyki jest ważna dla rozwiązywania problemów fabularnych i rozumienia złożonych operacji matematycznych. Testy sprawdzające ten rodzaj rozumienia nie powinny być mierzone czasem. Uczniowie muszą wiedzieć, że mogą poświęcić tyle czasu, ile potrzebują, by przebrnąć przez zadanie.

Pamięć notoryczna jest ważną umiejętnością z podstawowego powodu: bez szybko dostępnej bazy danych faktów, takich jak tabliczka mnożenia, dalsze rozumienie problemów matematycznych jest po prostu niemożliwe. Dlatego należy zachęcać do solidnego zrozumienia podstaw za pomocą testów czasowych. Należy jednak zachować ostrożność – według artykułu w Education Week testy czasowe mogą wywołać u młodych uczniów lęk przed testami i utratę wiary w swoje umiejętności matematyczne. Testy czasowe powinny być wykorzystywane do budowania umiejętności zapamiętywania, a nie do oceniania uczniów po tym, ile zadań są w stanie rozwiązać.

Mieszaj i dopasowuj typy pytań matematycznych

Każdy przedmiot – nawet tak konkretny jak matematyka – może być oceniany na wiele różnych sposobów. Przygotowując podstawowe testy z matematyki, nauczyciele mogą uwzględniać pytania typu prawda-fałsz, pytania wielokrotnego wyboru oraz pytania wymagające umiejętności rozwiązywania problemów. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie „Improving Your Test Questions” w Center for Teaching Excellence na University of Illinois at Urbana-Champaign, każdy rodzaj testu matematycznego ma zarówno zalety, jak i wady. Na przykład pytania wielokrotnego wyboru zapewniają „bardzo wiarygodne wyniki testu”. Z drugiej strony ich stworzenie może zająć dużo czasu i zachęcić uczniów do zgadywania odpowiedzi. Stosując wiele różnych typów pytań w danym teście, nauczyciele mogą wykorzystać najlepsze cechy wszystkich pytań, nie obciążając swojej oceny negatywnymi cechami.

Liczy się elementarna biegłość w matematyce

Matematyka na poziomie podstawowym

Zdobywanie i utrwalanie przez uczniów wiedzy z każdego przedmiotu jest najważniejsze w każdej szkole. Podstawowe testy z matematyki są jednym z narzędzi, które nauczyciele mogą wykorzystać do pomiaru obu tych ważnych czynników. Niezależnie od tego, czy testy pokazują, że uczniowie uczą się, czy też ujawniają braki w wiedzy, gromadzone są ważne dane. Używając dobrych narzędzi do testowania, nauczyciele będą mieli satysfakcję, że ich uczniowie odnoszą sukcesy, albo będą mogli zmodyfikować styl nauczania i program nauczania.